Categorieën

Boards

In dit informatieblok geven wij u informatie over een aantal belangrijke onderdelen van een board. Allereerst de basiseigenschappen; lengte, breedte, dikte en volume. Ten tweede bespreken we de meer gespecialiseerde eigenschappen; de verschillende bouwwijzen, vinvariaties en vinboxen. De informatie met betrekking tot de verschillende disciplines wordt gegeven in iedere subcategorie zelf.

Lengte en breedte

Vroeger werden boards gecategoriseerd aan de hand van hun lengte. Een klein boards was automatisch een waveboard, een lang board een freerider of slalomboard. We kunnen stellen dat nu volume en vooral de breedte de nieuwe pijlers zijn geworden voor windsurfboards. Breedte zegt alles, of het nou voor een waveboard is of voor een raceboard. De korte en brede boards gaan beter upwind en planeren beter door, ook door de langere vinnen. Het gros van de boards heeft een lengte tussen de 220 en 270 cm. Dit is een verschuiving van zo'n 30 cm naar beneden ten opzichte van de boards van tien jaar geleden. Verder kunnen we stellen dat lengtes per merk dichter bij elkaar zijn komen te liggen.

De breedtes van de boards gaan van 50 cm tot 85 cm, speedboards, familyboards en formulaboards daargelaten. Vroeger waren waveboards niet veel smaller, maar de grote freeriders hadden over het algemeen een maximale breedte van rond de 60 cm. Een toename van zo'n 25 cm voor de grote freeriders dus, die hiermee behalve sneller ook een stuk stabieler zijn geworden.

Bij waveboards geldt dat boards voor grote golven over het algemeen langer zijn, zodat de rider meer rail in het kan drukken voor extra grip. De nieuwe pocketwaveboards, gericht op de Europese omstandigheden, zijn juist korter, breder en dikker. Hetzelfde volume is hier verdeeld over een korter en breder oppervlak, waardoor de boards sneller planeren, meer drive hebben op kleine golven (dikke kont) en goed draaien. Bovendien zijn ze door hun geringe lengte ondanks het soms grote volume nog goed te controleren bij harde wind.

Dikte

Samen met de lengte en de breedte bepaalt de dikte van een board het volume. Een dikke board heeft dus meer volume dan een dunner board van dezelfde lengte en breedte.

Volume

Het volume wordt zoals gezegd bepaald door de lengte, breedte, outline en dikte van het board. Hoe meer volume, hoe stabieler je board is, hoe beter het boards blijft drijven en hoe sneller je planeert. Een board met minder volume is juist meer manoeuvreerbaar en beter te controleren bij harde wind. Een board zinkt over het algemeen bij een volume van je lichaamsgewicht plus 25. Als je dus 75 kg weegt, blijf je met een boardje van 100 liter nog net drijven. Al heeft dit natuurlijk ook met de shape te maken, hoe meer volume waar je staat, hoe stabieler het board is en hoe beter je blijft drijven.

Bouwwijzen

Windsurfboards worden gemaakt in verschillende constructies, ook wel bouwwijzen genoemd. Deze bouwwijzen zijn gerelateerd aan de prijs, het gewicht, de stijfheid en de kwetsbaarheid van een board. Onderstaand bespreken we de verschillende bouwwijzen.

Polyethyleen De goedkoopste en minst kwetsbare bouwwijze is de polyethyleen bouwwijze. Echter zal je deze bouwwijze tegenwoordig weinig tot niet meer tegenkomen in verband met het hoge gewicht en productiekosten. Hifly is 1 van de weinige merken welke deze bouwwijze nog hanteert voor de lesboards. Het board is vanuit de kern gezien opgebouwd uit polyurethaan (geel schuim) met een polyethyleen buitenlaag.

ASA / Tufskin / GT

De goedkoopste en minst kwetsbare, maar vaker voorkomende bouwwijze is ASA / Tufskin / GT. Deze drie benamingen zijn in hoofdlijnen aan elkaar gelijk. JP noemt het ASA, Starboard noemt het Tufskin en Tabou noemt het GT. Het board is vanuit de kern gezien opgebouwd uit polystyreen (piepschuim) met daaromheen glasvezelmatten en als afwerking een ASA buitenlaag. Een voordeel van ASA is dat het erg stootvast is. Dit geheel wordt gespoten en afgewerkt met antislip.

Technora / ES

De volgende bouwwijze is Technora / ES. Dit is de goedkoopste in de sandwiches. Sandwich staat voor een opbouw uit verschillende lagen. Een board met deze bouwwijze is vanuit de kern gezien opgebouwd uit polystyreen (piepschuim), een epoxy laag met glasvezel, een hard schuim sandwich laag en een epoxy laag met glasvezel als buitenlaag. Dit geheel wordt gespoten en afgewerkt met antislip.

Wood / FWS

De meest verkochte bouwwijze is Wood / FWS. FWS staat voor Full Wood Sandwich. Deze bouwwijze is de tweede qua prijs, gewicht, stijfheid en kwetsbaarheid van de sandwiches. Het verschil ten opzichte van de Technora / ES bouwwijze is dat in plaats van een deel van de epoxy laag een houtlaag van ongeveer 0,6mm in de sandwich verwerkt wordt. Dit geheel wordt gespoten en afgewerkt met antislip. Een voordeel van deze bouwwijze is dat het board in zijn geheel lichter wordt ten opzichte van de Technora / ES. Andere voordelen zijn dat het board een natuurlijkere stijfheid, een superieure weerstand tegen compressie en hogere energieabsorptie heeft in vergelijking met de bouwwijze Carbon.

Carbon / PRO / LTD

De derde bouwwijze in de sandwiches is Carbon / PRO / LTD. Deze drie benamingen zijn in hoofdlijnen aan elkaar gelijk. Starboard noemt het (Wood)Carbon, JP noemt het PRO en Tabou noemt het LTD. Ten opzichte van de Wood / FWS bouwwijze wordt nog een deel van de epoxy laag vervangen voor carbon. Voordelen van deze bouwwijze zijn het lage gewicht, de stijfheid en de snelle responsie van het board.

Gold / Textreme

De duurste bouwwijze in de sandwiches is Gold / Textreme. Deze bouwwijze wordt enkel gebruikt in boards rond de 2000 euro. Het verschil ten op zichte van de Carbon bouwwijze is dat deze nog lichter en stijver is.

Vinvariaties

Tegenwoordig verschijnen steeds meer variaties voor wat betreft het aantal vinnen in een board. We kennen de jaren oude single fin met een enkele vin, maar daar zijn nu al twee varianten aan toegevoegd; de twin-fin en de quad-fin. De theorie zegt dat hoe meer vinnen het board heeft des te meer grip gecreëerd wordt. In geval van meer vinnen kunnen de vinnen ook korter worden. Er bestaan zelfs boards waarin alle drie deze vinvariaties mogelijk zijn.


Vinboxen 

US Box
De US Box is een box die al vele jaren gebruikt wordt in boards met een klein volume als waveboards. Deze boards hebben vaak een kleine dunne tail, waar geen plaats is voor een grote vinbox. En daarbij maakt een vinschroef van boven tot onder door het board de constructie niet bepaald sterker. Een US Box Vin wordt van onderaf in het board geschoven en vervolgens met een kleine bout vastgezet.
Power Box 
De Power Box bestaat ook al vele jaren en wordt over het algemeen gebruikt in de meeste freemove/freeride boards. De Power Box is een box waarbij de vin van onderaf in het board wordt gestoken en van bovenaf met een vinschroef vastgezet wordt.
Slot Box
De Slot Box is de nieuwste vinbox en wordt gebruikt in zowel wave, freestyle/wave, freestyle en freemove boards. De box is extra licht, hij weegt tot 70% lichter dan een US Box. Een ander voordeel is dat de vinnen in de vinbox tot maximaal 3 cm verplaatst kunnen worden. Bij de Slot Box wordt de vin ook van onderaf in het board geplaatst en vervolgens met 2 schroeven vanuit de bodem schuin tegen de vin aangedraaid.
Tuttle Box
De Tuttle Box is een veelgebruikte box in freerace en- slalomboards. Door de dubbele schroef welke van bovenaf door het board in de vin wordt vastgezet en de hoogte van de vinbox, wordt extra stijfheid gecreëerd. Deze stijfheid komt op zijn beurt weer ten goede aan de performance van het board.
Deep Tuttle Box
De Deep Tuttle Box is een variant op de Tuttle Box. De Deep Tuttle Box steekt nog dieper in het board en zorgt er voor dat de vin nog steviger in het board zit. Ook deze box wordt met twee schroeven van bovenaf door het board vastgezet.

Filters

Merken

Selecteer een of meerdere merken

Maten

Selecteer een of meerdere maten

Kleur

Selecteer een of meerdere kleuren

Jaar

Selecteer een of meerdere collecties
Pas toe
Tonen per: Sorteren op:
106 producten gevonden
TABOU BULLIT DB 2018 € 1599,00 € 1299,00
-19%
Maten
STARBOARD CARVE IQ 3DX 2018 € 1499,00 € 1199,00
-20%
Maten
STARBOARD CARVE IQ FLAX BALSA 2018 € 1899,00 € 1499,00
-21%
Maten
STARBOARD Airplane 2018 € 1399,00 € 1049,00
-25%
Maten
FANATIC Gecko Foil Edition 2018 € 1999,00 € 1399,00
-30%
STARBOARD FUTURA CARBON L.C.F 2018 € 2299,00 € 1699,00
-26%
STARBOARD KODE FREEWAVE FLAX BALSA 2018 € 1899,00 € 1499,00
-21%
JP BOARDS Magic Ride ES Family 2018 € 1499,00 € 1199,00
-20%
Maten
JP BOARDS Magic Ride ES 2018 € 1449,00 € 1099,00
-24%
JP BOARDS Wave Slate Pro 2018 € 2499,00 € 1749,00
-30%
Maten
TABOU Rocket AST 2018 € 1399,00 € 1099,00
-21%
TABOU Rocket WIDE LTD FOIL VERSION 2018 € 2299,00 € 1599,00
-30%
Maten
TABOU Rocket WIDE CED FOIL VERSION 2018 € 1999,00 € 1399,00
-30%
Maten
STARBOARD KODE FREEWAVE CARBON LCF 2018 € 2299,00 € 1699,00
-26%
Maten
FANATIC Slalom TE 2018 € 2499,00 € 1899,00
-24%
TABOU TWISTER TEAM 2017 € 2199,00 € 799,00
-64%
Maten
TABOU POCKET VINTAGE 2017 € 2199,00 € 999,00
-55%
TABOU Bullit CF 2017 € 1499,00 € 999,00
-33%
Maten
FANATIC FreeWave STB 2018 € 1999,00 € 1399,00
-30%
FANATIC Grip TE 2018 € 2399,00 € 1679,00
-30%
Maten
TABOU Bullit CF 2018 € 1399,00 € 1149,00
-18%
TABOU Rocket CED 2018 € 1899,00 € 1399,00
-26%
Maten
TABOU Rocket Wide CED 2018 € 1899,00 € 1399,00
-26%
Maten
TABOU 3S Classic LTD 2018 € 2199,00 € 1599,00
-27%
TABOU 3S Classic CED 2018 € 1899,00 € 1399,00
-26%
TABOU DaBomb 2018 € 2399,00 € 1699,00
-29%
Onze Boards merken
  • F2
  • FANATIC
  • JP BOARDS
  • MISTRAL
  • NEIL PRYDE
  • STARBOARD